Ridango vastukaja: viipemaksete sulgemine ja ühistransport

Kehtiv pilet, mis ostetud piisava summata kaardita

FOTO: Aivar Pau

AS Ridango turundus- ja kommunikatsioonijuhi Kristine Põldveri vastukaja artiklile «Jahmatav avastus: Tallinna piletisüsteem müüb sõiduõigust ka rahatu pangakaardiga».

Alates 2018.a. sügisest on Tallinna ühissõidukites võimalik maksevahendina kasutada viipemakse funktsiooniga pangakaarte. Erinevalt kohvikutest või kauplustest töötavad ühistranspordi validaatorites viipemaksed aga nn offline-režiimis, mis tähendab, et info edastatakse panka teatud perioodi tagant. Sellega tagatakse kiire valideerimine ühistransporti sisenemisel ning maksevõimekus ka sidekatkestuse olukorras.

Nii ei ole validaatoril esimest korda makset vastu võttes alati infot, kas kaardil on viipemaksed suletud või mitte ning info tehingust saadetakse panka. Kui pank makset menetledes leiab, et näiteks viipemaksete keelu tõttu ei ole antud tehing lubatud, ei lähe makse täitmisele. Selle peale lisatakse kaart keelunimekirja, mis on sõidukites olevatele validaatoritele kättesaadav. Edaspidi enam sama kaardiga viipemakse läbi ei lähe.

Kirjeldatud protsess toimub Visa ja Mastercard’i poolt ühistranspordi jaoks välja töötatud rahvusvahelise reeglistiku järgi. Samuti näeb reeglistik ette, et vedaja võib võlgu jäänud tehingu eest pangast raha küsida veel kuni 4 korda 14 päeva jooksul. See on vajalik eelkõige puhkudel, kui kaardikontol ei olnud tehingu tegemise hetkel piisavalt raha.

Mõned pangad ei käsitle taolist võlapäringut viipemaksena ning kaardikontolt võetakse raha ka makse eest, mida tegelikult poleks tohtinud toimuda. Seepeale eemaldatakse kaart ühistranspordi keelunimekirjast ja avaneb ka võimalus taas viipemaksega ühistranspordis pilet soetada. Kuna pangad käsitlevad viipemakse sulgemist erinevalt, võivad tänu kirjeldatud võla sissenõudmise protsessile mõnede pankade klientidele kaasneda tahtmatud piletiostud Tallinna ühistranspordis.

Swedbanki ja Luminori klientidel välistab viipemaksete sulgemine ka juhuslikud maksed ühistranspordis. Swedbank näiteks sulgeb viipemaksed nii, et pangakaardil lülitatakse viipemakse funktsionaalsus välja. Selleks tuleb pärast internetipangas vastava muudatuse tegemist täiendavalt sooritada kaardiga tavalises terminalis ka PIN-koodiga kinnitatud makse. Selle protsessi tulemusena on koheselt keelatud ka tehingud ühistranspordi validaatoris. Sama süsteem toimib ka Luminori internetipangas või nende klienditeenindusse helistades.

Küll aga võib probleeme tekkida SEB, LHV ja Coop panga klientidel, kuna neis pankades tehakse vastav sulgemise märge ainult panga infosüsteemi ja pangakaardil viipemakse funktsionaalsust välja ei lülitata. Pangakaarti validaatoris esimest korda viibates annab validaator seetõttu reisijale positiivse vastuse. Hiljem pangast tehingule negatiivset vastust saades käiakse aga läbi kogu eespool kirjeldatud võlanõude protsess.

Kogu protsess töötab rahvusvaheliste kaardiorganisatsioonide reeglite järgi ja tegemist ei ole ei vedaja ega pangapoolse veaga. Küll aga otsivad Ridango ja pangad koostöös sobilikku lahendust, et edaspidi soovimatuid makseid vältida.

Kindlasti soovitame valideerimisel kaart rahakotist välja võtta ja näidata seda validaatorile eraldi. Lisaks tasub meeles pidada, et pangakaarti aktsepteerivad validaatorid asuvad Tallinnas ühissõidukites vaid juhipoolse esiukse juures.

Tagasi üles