Kuidas hoida aastas viie päeva jagu aega kokku?

Copy
Foto: Seiko Kuik

Eestis on e-teenused kujunenud nii tavapäraseks, et me ei pane enam tähelegi, kui palju neid igapäevaselt kasutame. Riigi Infosüsteemi Ameti elektroonilise identiteedi osakonna projektijuht Annika Kluge selgitab lähemalt, miks tasub e-teenuseid kasutada.

Mis on e-teenused?

”E” teenuse ees tähendab, et riigi või eraettevõttega saab suhelda elektrooniliste kanalite kaudu. Eelkõige kasutatakse selleks internetti. Näiteks kuuluvad e-teenuste hulka Maanteeameti iseteenindusportaalis sõidukite registreerimine, e-Maksu- ja Tolliametis tulumaksudeklaratsiooni esitamine ning internetipangas ülekande tegemine.

E-teenuste kasutamine säästab igale inimesele aastas keskmiselt viis tööpäeva juba selle arvelt, et ei pea kuhugi kohale minema, järjekorras seisma või taotlustele vastuseid ootama. Eestis on 99% riigi teenustest saadaval ka e-teenustena, mistõttu on nende kasutamine meile juba igapäevaseks harjumuseks muutunud. Samas leidub ka arenguruumi, sest on inimesi, kes pole veel e-teenuste kasutamist avastanud või peavad seda liiga keeruliseks.

E-teenuste peamine alustala on turvaline isikutuvastus, sest riik või ettevõte peab olema kindel, et inimene, kellega nad suhtlevad, on just see õige isik. Samuti tahab inimene veenduda, et keegi teine tema nime alt informatsiooni ei edasta.

Elektrooniliseks isikutuvastamiseks on Eestis olemas mitu väga turvalist vahendit: ID-kaart (sealhulgas digi-ID, diplomaadi ID-kaart, e-residendi kaart jne), mobiil-ID ja Smart-ID. Vaja on leida vaid endale mugavaim lahendus!

Kust ma saan abi e-teenuste kasutamisel?

Kõige rohkem informatsiooni oma elektroonilise identiteedi ja selle kasutamise kohta leiab id.ee portaalist, kuhu on kokku kogutud erinevad juhised ja ka vastused enamlevinud küsimustele.

Lehekülg selgitab näiteks, mida tähendavad ID-kaardi PIN-koodid, kuidas mobiil-ID-ga liituda ja kuidas digiallkirja anda. Lisaks on id.ee abiks arendajatele, kes on ise e-teenuste pakkumisega algust tegemas.

Portaalist saab ka alla laadida ID-kaardi kasutamiseks vajamineva tarkvara. Tarkvara on vajalik, kui soovid anda digiallkirju või näiteks elektroonilisi dokumente krüpteerida.

Hiljuti läbis id.ee portaal uuenduskuuri ning on nüüd selgem, informatiivsem ja kindlasti ajakohasem. Lisatud on „Mida teha, kui...“ rubriik, kus on välja toodud kümme enamlevinumat mure ning nende lahendused.

Kõigile küsimustele saab vastuse otsida lehel oleva otsingukasti abil. Kui aga küsimusele kohe vastust ei leia, saab otse portaali kaudu kasutajatoega ühendust võtta. Vormi kaudu saadetud küsimused saavad lahenduse hiljemalt nädala jooksul. Kiirema mure korral võib alati helistada ID-abitelefonile.

Copy
Tagasi üles