Vaikse ookeani ületas esimene isejuhtiv tanker

tehnika.postimees.ee
Copy
Foto: HD Hyundai
  • Laeva isejuhtiv süsteem hoidis kurssi üle 10 tuhande kilomeetri
  • Masin vältis teel olles ligi 100 kokkupõrget teistega ja hoidis kokku 7% kütust

Mõned päevad tagasi jõudis Lõuna-Korea Lõuna-Chungcheongi sadamasse kaubalaev Prism Courage. Maailma esimene mehitamata isejuhtiva laevaga Vaikse ookeani ületus kestis 33 päeva ja algas USA-st Freeporti sadamast.

Päris tühi siiski isejuhtiv laev polnud, kuid enam kui poole teekonnast juhtis alus end ise. Sadamast välja ja sadamasse sisse navigeerimisel haarasid rooliratta inimesed, samuti oli inimkätt vaja Panama kanali läbimisel.

Suur LNG tanker oli varustatud HD Hyundai tütarfirma Avikuse 2. taseme autonoomse navigatsioonilahendusega HiNAS 2.0. Ookeaniületus oli maailmas esimene kord, kui laev kasutas avaookeanil autonoomset navigatsiooni ilma inimeste abita.

Prism Courage väljus 1. mail Mehhiko lahe rannikul asuvast Freeporti sadamast, läbis Panama kanali ja jõudis 33 päeva pärast Lõuna-Koreasse Boryeongi LNG terminali. Autonoomse navigatsioonitehnoloogia abiga läbis laev pool umbes 20 000 kilomeetri pikkusest mereteest.

Tankerit juhtis tehisintellekt, mis jälgis ilmastikku, lainekõrgust ning läheduses olevaid laevu ja andis reaalajas juhtimiskäsklusi. Teise taseme autonoomne navigatsioonitehnoloogia suudab lisaks äratundmis- ja otsustusfunktsioonidele veel lisaks laeva ise juhtida.

HiNAS 2.0 süsteem leidis ka kõige optimaalsema marsruudi, mis aitas kütust kokku hoida ligi 7 protsenti.

Avikus plaanib HiNAS 2.0 muuta tootmisküpseks veel selle aasta jooksul, kui on saanud vastava sertifikaadi isejuhtivale laevale.

Laeva meeskond koos kapteniga said kaptenisillalt jälgida, kuidas tehisintellekt juhtimise üle võttis.
Laeva meeskond koos kapteniga said kaptenisillalt jälgida, kuidas tehisintellekt juhtimise üle võttis. Foto: HD Hyundai

Autonoomne navigatsioonitehnoloogia muudab tulevase mereliiklust tohutult, kuna võib lahendada tööjõupuuduse meretransporditööstuses, vähendada saasteaineid ja parandada ohutust, välistades inimlikud vead. Ülemaailmse turu-uuringute firma Acute Market Reports andmetel peaks autonoomsete laevade ja nendega seotud seadmete turg kasvama keskmiselt 12,6 protsenti aastas.

Prism Courage´i kapten Young-hoon Koh, kes enamiku aja ookeanireisist ei pidanud midagi tegema, kommenteeris uutmoodi kogemust järgmiselt: «Avikuse autonoomne navigatsioonitehnoloogia oli suureks abiks, eriti navigeerimismarsruutide leidmisel, autonoomsel suunamuutmisel ja läheduses asuvate laevade vältimisel. Kõik see vähendas laevameeskonna tööd.»

Avikus katsetas varem sel aastal ka väikese 12-kohalise lõbusõidupaadi isejuhtivat süsteemi ühes Lõuna-Korea laevatatavas kanalis. Sellega on võimalik oma väikelaeva ka veebibrauserist eemalt juhtida.

Vaid mõni päev hiljem, 5. juunil lõppes veel teinegi ajalooline mehitamata ookeaniületus. IBM-i arendatav Maflower jõudis 40 päeva pärast starti tehniliste probleemidega maadeldes ja vahepeal remondis käies siiski lõpuks Euroopast Ameerikasse. 5600 km pikkusel reisil ütles üles elektrisüsteemi komponent ja oli muidki tehnilisi vigu, mille pärast tuli vahepeal Assooridele remonti minna.

Laeva olukorrast raporteeris tehisintellektiga kapten Twitteris ja LinkedInis.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles