Sõjavägi läheb roheliseks: restoranitoidu jäägid panevad nüüd sõjalennukid lendama

tehnika.postimees.ee
Copy
RAF Voyager on Ühendkuningriigi õhuväe transpordilennuk, mida kasutatakse ka õhus tankimiseks. See on ühtlasi suurim lennuk, mille paakides oli katselennu ajal 100% taaskasutatav kütus.
RAF Voyager on Ühendkuningriigi õhuväe transpordilennuk, mida kasutatakse ka õhus tankimiseks. See on ühtlasi suurim lennuk, mille paakides oli katselennu ajal 100% taaskasutatav kütus. Foto: Royal Air Force
  • Lennuvägi tahab 2040. aastaks saavutada süsinikuneutraalsuse
  • Esimest korda katsetati taastuvallikatest kütust nii suure lennukiga

Suurbritannia kuninglik õhuvägi RAF otsustas oma suurt süsinikujälge vähendama hakata ning pani sõjalennuki lendama restoranidest kogutud rasva- ja toidujääkidega. Poolikud praed tõstsid õhku hiiglasliku transpordilennuki, tulevikus on plaanis samasugust kütust kasutada ka hävitajate paakides.

Tegemist on sünteetilise rasva- ja õlijääkidest tehtud lennukikütusega SAF, mida on katsetatud juba reisilennukitega. Nafta asemel on tooraineks erinevad taastuvallikatest jäätmed ja jäägid, millest saadakse kütus, mis sobib põletamiseks olemasolevates lennukimootorites ilma mingite ümberehitusteta.

Kuninglikud õhujõud (RAF) katsetasid transpordilennukit 100 protsenti taastuvallikatest pärit kütusega, mis peaks vähendama lennuki süsinikujalajälge isegi üle 80 protsendi. Katselennukina kasutatud RAF Voyager on sisuliselt sõjaväe vajaduste jaoks ümberehitatud Airbus A330. Eelmisel nädalal 90 minutit kestnud proovilennu ajal prooviti sellega ka õhus tankimist.

Lennukikütust SAF valmistatakse erinevatest jääkidest, mis on saadud mujalt tööstusest, nagu näiteks majutus- ja toitlustusasutuste toidujääkidest, kasutatud rasvadest ja õlidest, keemiatööstuse õlijääkidest ja põllumajanduse kõrvalsaadustest. SAF on küll veel oluliselt kallim kui naftast saadud kütus, kuid sobib asendamiseks ilma mingite ümberehitusteta kütuseterminalides ja lennukites. Varem on katsetatud SAFi segamist traditsioonilise kütusega, kuid nüüd tehakse katselende juba 100 protsenti taaskasutatud sünteeskütusega kõigis lennukimootorites.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles