Päevatoimetaja:
Kaido Einama
Saada vihje

Mercedes saab 4. taseme isejuhtimise, kuid seda saab kasutada vaid kindlas kohas

Isejuhtiv Mercedes oskab reisijate mahamineku kohast ise edasi vabasse parkimiskohta sõita.
Isejuhtiv Mercedes oskab reisijate mahamineku kohast ise edasi vabasse parkimiskohta sõita. Foto: Bosch / Mercedes-Benz
  • 4. taseme isejuhtimine tähendab täiesti iseseisvat inimese sekkumiseta juhtimist
  • Vaja on keskkonna tuge, näiteks parkimismajas on autot abistavad andurid

Saksa autotootja Mercedes-Benz ja tehnoloogiafirma Bosch said valmis esimese kommertskasutusse lubatud isejuhtiva parkimisega auto, mida tohib esialgu kasutada vaid ühes kohas. Juht võib autost lahkuda ning masin otsib parkimismajas ise endale vaba koha, hiljem sõidab aga parkimiskohalt juhile järele.

Mercedes-Benz sai Saksamaa föderaalselt autotranspordiametilt heakskiidu oma automaatsele parkimistehnoloogiale, mis on välja arendatud koostöös Boschiga SAE Level-4 tasemel. Ilma juhita automatiseeritud parkimistehnoloogia on heaks kiidetud kasutamiseks Stuttgarti lennujaama parkimismajas. See peaks olema üks maailma esimesi 4. taseme iseparkimisfunktsioone, mis on lubatud avalikuks kommertskasutuseks teiste liiklejate keskel.

Automaatparkimise funktsioon töötab uuematel Mercedes-Benzi S-klassi ja EQS-i mudelitel, mis on toodetud alates juulist 2022 ja mis on varustatud autotootja vastava parkimisfunktsiooniga. Juhid saavad teenuse «Intelligent Park Pilot» aktiveerida «Mercedes Me» mobiilirakenduse kaudu.

Automaatparkija leiab parklas vaba koha ja sõidab sinna ise, ilma juhi abita.

4. taseme isejuhtimine tähendab, et auto on võimeline täielikult ilma inimese abita ja sekkumiseta tegutsema, kuid teatud kindlates kohtades või kindlatel tingimustel. Mercedesele on antud luba kasutada isejuhtimist vaid ühes kohas - Stuttgarti lennujaama parkimismajas P6, mis on varustatud vastavate autot abistavate süsteemidega.

Kuidas see töötab?

Automaatparkimise funktisoon tähendab, et juht võib sõita oma autoga parkla väravasse, reserveerida parkimise, jätta auto parkimiskohta otsima ja hiljem tagasi tulles saab tellida omale auto parkla väravasse spetsiaalsesse pealevõtukohta järele. 

Kui kõik reisijad on autost lahkunud, võtab Mercedes ühendust parkimismajaga ja saab info, kas vabasse parkimiskohta on tee vaba. Kui sinna saab sõita, saadetakse omanikule teade, et ta võib lahkuda ning maja koostöös autoga sõidutab masina vabale kohale.

Väljumise ja pealevõtu kohad on parklas sellised. Edasi sõidab auto vabale parkimiskohale juba üksi.
Väljumise ja pealevõtu kohad on parklas sellised. Edasi sõidab auto vabale parkimiskohale juba üksi. Foto: Bosch / Mercedes-Benz

Isejuhtivate autode autonoomsuse tasemeid on kokku kuus - neljas tase tähendab seda, et sõidukid võivad töötada isejuhtivas režiimis ilma inimeseta. Kuid kuni seadusandluse ja infrastruktuuri arenemiseni saavad need masinad seda teha ainult piiratud alal (tavaliselt seal, kus tippkiirus ulatub linnaliikluses lubatud 50 kilomeetrini tunnis). Nii-öelda geopiiratud alal saavad 4. taseme isejuhtivad sõidukid liikuda näiteks kas parkimismaja või mõne linnaku territooriumil. Järgmine, 5. tase aga tähendab juba seda, et autol puudub rool ja pedaalid, see on täiesti võimeline ise liikluses sõitma ning kiirus- või asukohapiiranguid eraldi pole vaja. Kuigi täielikult autonoomseid autosid testitakse mitmes tehnoloogiaettevõttes, pole ükski neist veel laiemale avalikkusele kättesaadav.

Bosch ja Mercedes-Benz ütlevad oma ühises pressiteates, et tegemist on maailma esimese kommertskasutuses 4. taseme isejuhtiva auto lahendusega. Hiina ettevõte Human Horizons esitles aga 2020. aastal samuti oma autot HiPhi X, mis pidavat olema 4. taseme isejuhtimisega parklas kasutamiseks.

Vaata videost, kuidas iseparkimine täpsemalt välja näeb:

Kommentaarid
Tagasi üles