Selleaastasel Farnborough rahvusvahelisel lennundusnäitusel esitlevad Suurbritannia, Itaalia ja Jaapan oma kuuenda põlvkonna hävituslennuki uusimat kontseptsioonmudelit, mida arendatakse ülemaailmse õhuvõitluse programmi (Global Combat Air Programme ehk GCAP) raames.
6. PÕLVKOND ⟩ Kolme riigi ühistöös loodavalt superhävitajalt kergitati nüüd saladuskatet
Suurbritannias ametlikult tuntud kui Tempest, on uus hävituslennuk kolme riigi suur ühisprojekt, mis sündis 2023. aasta detsembris, kui koostööd tegevad valitsused otsustasid ühendada Suurbritannia juhitud BAE Systemsi programmi Tempest, mida arendatakse Itaalia abiga ning millega liidetakse Jaapani Mitsubishi F-X hävituslennuki projekt.
Eile alanud Farnborough´ lennundusnäitusel avalikustatud uus 6. põlvkonna hävitaja kontseptsioon näitab oluliselt paranenud kere aerodünaamikat, mille kõige ilmsem täiustus on suurendatud ja muudetud delta-tiib, mis pakub paremat juhitavust ja manööverdamise paindlikkust.
Õhuvõtuavad on disainitud nurga all, et parandada vargset iseloomu radaritele nähtamatuks jäämisel, v-kujulise saba ette paigutatud kõrgendatud osa peidab aga mootorite õhu sisselaske S-kujulist kanalit, mis vähendab samuti eesmist radarijälge.
Lisaks viidatakse parendatud väljalaskesüsteemidele, mis vähendavad kuumusjälge erinevate termoanduritega avastamiseks ja väiksemat tagumist radarijälge.
Laseri jaoks vajalik elekter pardal olemas
Uues kuuenda põlvkonna lennukis on ka hoopis teistsugused energiavajadused.
Rolls-Royce´i poolt ehitatav reaktiivmootor on kümme korda suurema võimsusega kui praegustes hävituslennukites kasutatavad mootorid ning suudab toita suunatud energiarelvi, sealhulgas lasereid.
Lisaks on mootoril integreeritud elektriline starter-generaator, mis on paigutatud mootorituuma sisse, säästes ruumi ja pakkudes veelgi rohkem elektrivõimsust. See kõrvaldab ka tavakonfiguratsioonis vajaliku käigukasti, mille puhul generaator paigaldatakse mootori välisküljele.
Lendur asub täiendatud reaalsuses
Tempesti arendavad ühiselt peamised lepingupartnerid BAE Systems Military Air & Information, Mitsubishi Heavy Industries ja Leonardo S.p.A ning lennukile on tootjate poolt lisatud palju kõrgelt arenenud infotehnoloogilisi funktsioone. See on pungil täis arvuteid ja andureid, mis tagavad piloodile uue peaaegu et videomängule sarnaneva kogemuse või nagu «Tähesõdade» ulmekates nähtud lahingutes.
Lennukil on täiustatud reaalsuse (XR) kokpit, kus on järgi jäänud väga vähe füüsilisi juhtimisseadmeid või ekraane.
Selle asemel projitseeritakse kõik virtuaalsed instrumendid ja juhtimisseadmed piloodikiivri visiirile. Samuti tugineb lennuk tugevalt tehisintellektil, mis õpib piloodilt. See tähendab, et lennukit saab juhtida ka ilma piloodita ning arenenud arvutisüsteemi saab võrku ühendada koostööks teiste platvormidega ja võtta üle palju ülesandeid, võimaldades piloodil tegutseda rohkem missiooni komandörina, andes käske.
Leonardo S.p.A poolt tarnitud radar on võimas järgmise põlvkonna süsteem, mis suudab pakkuda 10 000 korda rohkem andmeid kui praegused süsteemid.
Lennuki kohal ripub kärpekirves
Kuigi Ühendkuningriigis on praegu valitsuse vahetumise tõttu kahtlusi projekti jätkumise osas, kuna tulevase rahastamise osas pole tehtud mingeid otsuseid, oli Tempesti esialgseks eesmärgiks hakata lendama alates 2027. aastast ja teenistusse astumine kuninglike õhujõududes, Jaapani õhukaitsejõududes ja Itaalia õhujõududes oli plaanitud 2035. aastaks.
Farnborough´s esinemine viitab väljaande New Atlas hinnangul siiski tugevalt sellele, et partnerid on praegu huvitatud ka eksporditurust.
«18 kuu jooksul alates ülemaailmse lahingulennuprogrammi käivitamisest oleme koostöölepingu alusel teinud tihedat koostööd oma tööstuspartneritega Itaalias ja Jaapanis ning kolme valitsusega, et mõista ja viia vastavusse järgmise põlvkonna lahingutegevuse nõuded lennukitele,» ütles BAE Systems Future Combat Air Systems juht Herman Claesen, «Farnborough rahvusvahelisel lennunäitusel esitletud uus mudel näitab juba edu selle tulevase hävitaja disainis ja kontseptsioonis. Läheneme praegu programmi järgmisele etapile.»