Päevatoimetaja:
Kaido Einama

6. PÕLVKOND Kolme riigi ühistöös loodavalt superhävitajalt kergitati nüüd saladuskatet

Copy
Kuuenda põlvkonna hävitaja Rooma kohal. Tegu on siiski veel kunstniku visiooniga, sest kolme riigi programm käivitati alles 18 kuud tagasi. Kuid siiski on juba midagi lennundusnäitusel ka ette näidata.
Kuuenda põlvkonna hävitaja Rooma kohal. Tegu on siiski veel kunstniku visiooniga, sest kolme riigi programm käivitati alles 18 kuud tagasi. Kuid siiski on juba midagi lennundusnäitusel ka ette näidata. Foto: BAE Systems

Selleaastasel Farnborough rahvusvahelisel lennundusnäitusel esitlevad Suurbritannia, Itaalia ja Jaapan oma kuuenda põlvkonna hävituslennuki uusimat kontseptsioonmudelit, mida arendatakse ülemaailmse õhuvõitluse programmi (Global Combat Air Programme ehk GCAP) raames.

Suurbritannias ametlikult tuntud kui Tempest, on uus hävituslennuk kolme riigi suur ühisprojekt, mis sündis 2023. aasta detsembris, kui koostööd tegevad valitsused otsustasid ühendada Suurbritannia juhitud BAE Systemsi programmi Tempest, mida arendatakse Itaalia abiga ning millega liidetakse Jaapani Mitsubishi F-X hävituslennuki projekt.

Eile alanud Farnborough´ lennundusnäitusel avalikustatud uus 6. põlvkonna hävitaja kontseptsioon näitab oluliselt paranenud kere aerodünaamikat, mille kõige ilmsem täiustus on suurendatud ja muudetud delta-tiib, mis pakub paremat juhitavust ja manööverdamise paindlikkust.

Global Combat Air Programmi (GCAP) 6. põlvkonna hävitajate kontseptsiooni näidati Farnborough rahvusvahelise lennunäituse avapäeval. See lennunduse tippkohtumine on tavaliselt kohaks, kus lennukitootjad sõlmivad miljardite eurode suuruseid tehinguid. Lennundusnäitus kestab 26. juulini.
Global Combat Air Programmi (GCAP) 6. põlvkonna hävitajate kontseptsiooni näidati Farnborough rahvusvahelise lennunäituse avapäeval. See lennunduse tippkohtumine on tavaliselt kohaks, kus lennukitootjad sõlmivad miljardite eurode suuruseid tehinguid. Lennundusnäitus kestab 26. juulini. Foto: Neil Hall / EPA / Scanpix

Õhuvõtuavad on disainitud nurga all, et parandada vargset iseloomu radaritele nähtamatuks jäämisel, v-kujulise saba ette paigutatud kõrgendatud osa peidab aga mootorite õhu sisselaske S-kujulist kanalit, mis vähendab samuti eesmist radarijälge.

Lisaks viidatakse parendatud väljalaskesüsteemidele, mis vähendavad kuumusjälge erinevate termoanduritega avastamiseks ja väiksemat tagumist radarijälge.

Laseri jaoks vajalik elekter pardal olemas

Uues kuuenda põlvkonna lennukis on ka hoopis teistsugused energiavajadused.

Rolls-Royce´i poolt ehitatav reaktiivmootor on kümme korda suurema võimsusega kui praegustes hävituslennukites kasutatavad mootorid ning suudab toita suunatud energiarelvi, sealhulgas lasereid.

Insenerid juba töötavad: kuuenda põlvkonna hävitaja keredisaini ja tehniliste süsteemidega juba töö käib.
Insenerid juba töötavad: kuuenda põlvkonna hävitaja keredisaini ja tehniliste süsteemidega juba töö käib. Foto: BAE Systems

Lisaks on mootoril integreeritud elektriline starter-generaator, mis on paigutatud mootorituuma sisse, säästes ruumi ja pakkudes veelgi rohkem elektrivõimsust. See kõrvaldab ka tavakonfiguratsioonis vajaliku käigukasti, mille puhul generaator paigaldatakse mootori välisküljele.

Lendur asub täiendatud reaalsuses

Tempesti arendavad ühiselt peamised lepingupartnerid BAE Systems Military Air & Information, Mitsubishi Heavy Industries ja Leonardo S.p.A ning lennukile on tootjate poolt lisatud palju kõrgelt arenenud infotehnoloogilisi funktsioone. See on pungil täis arvuteid ja andureid, mis tagavad piloodile uue peaaegu et videomängule sarnaneva kogemuse või nagu «Tähesõdade» ulmekates nähtud lahingutes.

Lennukil on täiustatud reaalsuse (XR) kokpit, kus on järgi jäänud väga vähe füüsilisi juhtimisseadmeid või ekraane.

Selle asemel projitseeritakse kõik virtuaalsed instrumendid ja juhtimisseadmed piloodikiivri visiirile. Samuti tugineb lennuk tugevalt tehisintellektil, mis õpib piloodilt. See tähendab, et lennukit saab juhtida ka ilma piloodita ning arenenud arvutisüsteemi saab võrku ühendada koostööks teiste platvormidega ja võtta üle palju ülesandeid, võimaldades piloodil tegutseda rohkem missiooni komandörina, andes käske.

Leonardo S.p.A poolt tarnitud radar on võimas järgmise põlvkonna süsteem, mis suudab pakkuda 10 000 korda rohkem andmeid kui praegused süsteemid.

Lennuki kohal ripub kärpekirves

Kuigi Ühendkuningriigis on praegu valitsuse vahetumise tõttu kahtlusi projekti jätkumise osas, kuna tulevase rahastamise osas pole tehtud mingeid otsuseid, oli Tempesti esialgseks eesmärgiks hakata lendama alates 2027. aastast ja teenistusse astumine kuninglike õhujõududes, Jaapani õhukaitsejõududes ja Itaalia õhujõududes oli plaanitud 2035. aastaks.

Kunstniku nägemus kolme riigi supersõjalennukist, mis peaks õhujõududesse jõudma 2035. aastal.
Kunstniku nägemus kolme riigi supersõjalennukist, mis peaks õhujõududesse jõudma 2035. aastal. Foto: BAE Systems

Farnborough´s esinemine viitab väljaande New Atlas hinnangul siiski tugevalt sellele, et partnerid on praegu huvitatud ka eksporditurust.

«18 kuu jooksul alates ülemaailmse lahingulennuprogrammi käivitamisest oleme koostöölepingu alusel teinud tihedat koostööd oma tööstuspartneritega Itaalias ja Jaapanis ning kolme valitsusega, et mõista ja viia vastavusse järgmise põlvkonna lahingutegevuse nõuded lennukitele,» ütles BAE Systems Future Combat Air Systems juht Herman Claesen, «Farnborough rahvusvahelisel lennunäitusel esitletud uus mudel näitab juba edu selle tulevase hävitaja disainis ja kontseptsioonis. Läheneme praegu programmi järgmisele etapile.»

Tagasi üles