Hiina kosmosetranspordi ettevõte Space Transportation viis edukalt läbi üleni komposiitmaterjalist lennuki testlennu, mille eesmärk oli kontrollida prototüübi vastupidavust äärmuslikes tingimustes ülisuurtel kiirustel lendamisele. Lahendust on plaanis rakendada tuleviku ülehelikiirusel reisilennukites, nagu oli kunagi Concorde.
PEKING – NEW YORK 2 TUNNIGA ⟩ Hiinas algasid hüperhelikiirusel reisilennuki katsetused
Hiinas Pekingis tegutsev ettevõte teatas, et on juba testinud oma uue kaubandusliku lennuki prototüüpi, mis suudab lennata ligi kaks korda kiiremini kui maailma esimene ülehelikiirusega reisilennuk Concorde.
Space Transportation, mis on tuntud ka kui Lingkong Tianxing Technology, andis teada oma Yunxing-prototüübi eduka testlennu tulemustest paar päeva tagasi. Ettevõtte sõnul suudab lennuk saavutada kiiruse Mach 4 ehk umbes 4940 km/h.
Järgmine test ja 2027. aasta plaanid
South China Morning Posti (SCMP) andmetel plaanib ettevõte järgmisel kuul korraldada oma mootori järeltesti. Lisaks on eesmärk viia täissuuruses ülehelikiirusega reisilennuk esimest korda taevasse 2027. aastal.
Concorde, mille projekteeris ja ehitas algselt Prantsusmaa ettevõte Sud Aviation, hilisema nimega Aerospatiale (praegune Airbus) koos Briti lennukitootmise korporatsiooniga, purustas omal ajal kõik reisilennu kiirusrekordid. Concorde oli esimene turboreaktiivmootoriga ülehelikiirusega reisilennuk, mis lendas reisijatega üle Atlandi ookeani kahekordse helikiirusega. Kasutades Rolls-Royce'i Olympuse mootoreid, võis see saavutada maksimaalse kiiruse 2140 km/h.
Hiina ettevõte püüab nüüd selle rekordi suurelt purustada, plaanides turule tuua kaubandusliku lennuki, mis suudab lennata Mach 4 kiirusel. SCMP teatel väidab ettevõte, et uue lennukiga võiks Pekingist New Yorki lennata umbes kahe tunniga.
Space Transportationi uuel lennuki prototüübil on ka mitmeid muid uusi omadusi, sealhulgas võime vertikaalselt õhku tõusta ja maanduda ning lennata umbes 20 000 meetri kõrgusel.
Space Transportation tegutseb kosmose piiril
Space Transportation keskendub kosmose transpordisüsteemide disainile ja tootmisele, et vähendada kosmoseuuringute kulusid. Ettevõtte asutas Yudong Wang 2018. aastal ning 2021. aastal kaasas see Series A rahastuse.
2022. aasta mais viis Lingkong Tianxing edukalt lõpule Tianxing I raketi Yao-10 lennumissiooni. Ettevõttel on seega üsna täielik süsteemidisaini ja arendustegevuse võimekus nii ülehelikiirusega lennukite kui ka kosmoserakettide vallas.
Nende kodulehe andmetel on ettevõttel kogemusi lennukatsete koormusanalüüsi ja arvutuste läbiviimisel, modaalanalüüsis, jõukoormuse analüüsis, struktuurilise tugevuse ennustamisel ja valideerimisel, samuti keskkonnatestides.
SCMP raporti kohaselt testiti Yunxingi ülehelikiirusega reisilennukit mitmete parameetrite hindamisega, sealhulgas aerodünaamika, soojuskaitse ja juhtimissüsteemide asjus. Kuidas uus lennuk välja näeb, selle kohta pole materjale avaldatud.
Ülehelikiirusel lennuki arendamisega tegeleb veel NASA (X-59), samuti on plaan seesugune lennuvahend valmis saada Vene lennukiehitajal Suhhoi, Suurbritannias ehitab Reaction Engines vastava võimekusega Sabre mootorit, plaane on teinud Jaapan (Mitsubishi) ja Euroopa Liidust Airbus.