Tundub, et mitme kahuriga tankid läbivad renessansi, sest neid on välja tulemas lausa mitu. Varem põrunud lahendust toetavad nüüd uuemad tehnoloogiad: kaugjuhtimisega tornides pole enam meeskonnaliiget vaja ning arenenud sihikud ja sensorid tagavad parema jõudluse, lastes meeskonna asemel kahurite juhtimisel suurema töö täppismasinatel ära teha.
MITU TORU ⟩ See varem põrunud tankikontseptsioon on uuesti kasutusse võetud (4)
Venemaa jõhker invasioon Ukrainasse on põhjustanud tuhandete peamiste lahingutankide hävitamise tihti just odavate droonide poolt, mis on varustatud tankitõrjegranaatidega. See on samuti ajendanud looma uusi tanke, mida pole nähtud pärast külma sõja lõppu.
Prantsuse, Saksa ja USA insenerid on nüüd ette pannud järgmise põlvkonna tankid, mis sisaldavad näiliselt aegunud ja kõrvale jäetud kontseptsiooni: mitut kahurit, kirjutab Popular Mechanics.
Juuni alguses tutvustas Saksa-Prantsuse kaitsetööstuse konglomeraat KNDS kolme täismõõdus peamise lahingutanki kontsepti, mis kõik on varustatud uue põhirelvaga Ascalon. See uus kahur suudab kasutada erineva kaliibriga 120- ja 140-millimeetriseid mürske, omab aktiivkaitsesüsteeme ja sekundaarset 30-millimeetrist automaatkahurit, mis aitab lähenevaid droone hävitada.
Samas on ka avalikkuse ette jõudnud täisfunktsionaalsed prototüübid Saksamaa populaarse Leopard 2 tanki uuendatud versioonist nimega A-RC 3.0 (lühend sõnadest remote control, only three crew) ja Prantsuse armee Leclerci tanki kavandatav uudismudel Evolution.
Leclerc Evolutioni puhul on tähelepanuväärne automaatkahur ARX-30 tornil ja kolme laenguga suitsiididroonide käivitaja torni taga/keskosas.
Lisaks tutvustati Eurosatory 2024 militaarnäitusel ka demonstratsioonitanki ADT-140, millel on suurim 140-millimeetrine Ascaloni versioon 22 laenguga automaatrelvast, automaatkahur ARX-30 (150 lasku) ja 20-millimeetrine automaatkahur (300 lasku 20x102mm laskemoonaga), lisaks veel 7,62-millimeetrine kuulipilduja.
Mitmekahuriline tankon ka USA tankikpntseptsioon AbramsX, mis avalikustati General Dynamics Land Systemsi (GDLS) poolt 2022. aasta oktoobris ja millel oon Kongsbergi XM914 Bushmasteri kaugjuhtimisega relvasüsteem. See põhineb Apache helikopteril kasutataval M230 kahuril, mis suudab tavaliselt tulistada kuni viis lasku sekundis.
Pärast Teist maailmasõda mitme kahuriga tankid kadusid
Mitmekahurilised tankid pole küll midagi ennekuulmatut, kuid see lahendus kadus suuresti pärast Teist maailmasõda. Lisakahuritel oli piiratud tulistamisulatus, tankimeeskonnad olid aga niigi ülekoormatud sihtimise, tulistamise ja laadimisega (mis viis madalate tulistamiskiirusteni) ning suurenenud kaal muutis lisakahuriga sõiduki liiga raskeks. Mõnel juhul isegi vähendati selle arvelt soomuse tihedust.
Seega olid eelmisel sajandil ja hiljem kõik uued tankid ühe põhilise kahuriga ning keerukamad kontseptsioonid hüljati.
Nüüd aga, kui tornid on uutel tankidel muutumas automaatseks, selle arvelt saab aga vähendada torni kõrgust ja kaalu ning meeskonnal on tänu automaatikale rohkem aega ka muude asjadega tegeleda, võivadki teised ja isegi kolmandad kahurid tagasi tulla.
Kolm kahurit pole probleem
Jah, ka kolme kahuriga masinaid võime varsti näha. Sel aastal näidatud Leopard 2 A-RC 3.0, ADT-140 ja AbramsX kontseptsioontankid on kõik varustatud mehitamata kaugjuhtimisega torniga ning automaatlaadimisega peakahuriga — see on kontseptsioon, mida rakendati esmakordselt Venemaa T-14 Armata peamisel lahingutankil, mida pole seni suudetud jätkusuutlikult toota ja lahingutes kasutada. T-14 kontseptsioonis oli plaanitud ka sekundaarne automaatkahur, mis ei jõudnud tootmisesse läinud mudelitesse.
Mehitamata tornid, mis ei ulatu tanki korpusesse, on tehtavad tänu automaatlaadimisega peakahuritele ja koos arenenud optiliste anduritega (kaameratega), mis pakuvad täielikku ümbritsevat vaadet ja võivad olla ühendatud kiivritehnoloogiatega, mis lubavad näiteks meeskonnal näha läbi tanki korpuse. Need lisavarustused lubavad komandöril (kasutades sõltumatut termosihtijat ehk CITV-d) ja laskuril oma tööd teha tanki seest, hoolimata nägemise või ligipääsu puudumisest tornile. Meeskond siseneb tanki korpuse esiosa külgedel asuvate peidetud luukide kaudu ja üles pole enam asja.
EMBT ADT 140 kasutabki kolme kahurit: 140 mm kahur, mis on suurem kui teistel tankidel, lisaks on paigaldatud 20 mm ja 30 mm automaatkahurid. Tanki disain on vastus Ukraina sõja poolt esile kerkinud vajadusele mitmekülgsema ja võimsama relvastuse järele.
Madalam torn, vähem pinda mürsu ette jäämiseks
Leopard 2 näitel vähendas inimese asendamine automaatlaaduriga meeskonna suurust kolmele, mis lubas ka vähendada tanki mahtu ja kaalu. Leopard 2 puhul väidetavalt vähendab see torni kaalu vähemalt 6,6 tonni, parandades liikuvust ja vabastades kaalu tihedama soomuse jaoks.
Madal torn aga tähendab, et tankitõrje tule jaoks on masin 30% väiksema pinnaga, muutes selle raskemini märgatavaks ja tabatavaks. Mis aga kõige tähtsam, korpuses olev meeskond jääb üsna tõenäoliselt ellu ka pärast eraldatud torni tabanud läbistavaid tulelööke.
Kuid ega kaalusäästu saa lasta niisama raisku minna. See lubabki uusi automaatkahureid lisada ja asendada traditsioonilised ülemise torni raskekuulipildujad millegi tõhusamaga. Näiteks võib teine väiksem kahur tegeleda tanki komandöri juhtimisel õhutõrjega ja mõnikord täienduseks tanki kuulipildujale, mis asub peakahuri kõrval.
Teine kahur drooniohu vastu
Mitmekahuriliste tankide taas-ilmumise peamine põhjus on võime kiiresti hävitada väikseid droone, mis 2024. aastal põhjustavad väidetavalt rohkem soomustatud sõidukite kaotusi Ukrainas kui traditsioonilised tankitõrje relvad.
Kuigi 12,7-millimeetrine kuul võib potentsiaalselt väikese drooni otsetabamusega rivist välja lüüa, ei vaja Northrop Grummani uus 30x113-millimeetrine nutikahur XM1223 Multi-Mode Proximity Airburst (MMPA) otsetabamust, et droone hävitada, vaid suudab purustada neid ka mitu meetrit eemal killulaengut plahvatama pannes.
Tulevikus võib ilmselt näha, et sekundaarsed 30-millimeetrised kahurid, kolmest liikmest koosnevad meeskonnad automaatlaadimisega kahuritega ja aktiivkaitsesüsteemid saavad lääne tankide disainis standardiks.