Austrias tegutsev lennundusettevõte CycloTech arendab demonstratsiooniversiooni eVTOL-st ehk elektrilise vertikaalselt õhku tõusvast ja maanduvast õhusõidukist, et tutvustada täiesti uutmoodi jõuallika süsteemi elektrilennunduse jaoks. Idufirma eesmärgiks on aasta lõpuks valmis saada oma uus lendav auto BlackBird, mille testlennud peaksid algama juba 2025. aasta alguses.
TÄIELIK ULME ⟩ Nii veidrat lennukautot pole varem nähtud, aga uuel aastal hakkab see lendama
Austria firma CycloTech on viimaste aastate jooksul kõvasti täiustanud oma 360-kraadise tõukejõuga mooduleid, mida nimetatakse CycloRotoriteks. Nende nüüdseks juba seitsmenda põlvkonna süsteemi testimise jaoks loodud katseeksemplar on päris ainulaadne, kuna selle abil saab juhtida tõukejõu tugevust ja suunda seda kogu 360 kraadi ulatuses ehk igas suunas, mis teeb sellest eriti sobiva lahenduse lendavatele autodele.
Innovaatiline CycloRotor: 360-kraadine juhtimine ja eriti sujuv lend
BlackBirdi mudelil on kuus CycloRotorit, mis lubavad vertikaalselt õhku tõusta nagu drooniga ja maanduda samamoodi, õhus pidurdamist ning isegi paigalseisu. Sarnaselt ettevõtte CruiseUp kontseptsiooniga 2023. aastast on sellel lennukil üsna sarnane disain, kuid kere on umbes kolmveerand esialgse mudeli suurusest: 4,9 m pikk, 2,3 m lai ja 2 m kõrge. Maksimaalne õhkutõusmise ehk stardimass on 340 kg ja tippkiirus 120 km/h.
Mudeli kuuerootoriline konfiguratsioon tagab täpse külg- ja isegi tagurpidilennu ning õhus pidurdamise, ilma et lennuk peaks selleks pöörama või kalduma, nagu teeb tavaline droon.
Selline lahendus tagab sujuva lennukogemuse sõltumata ilmaoludest. Salong on alati paigal ja horisontaalasendis. Lisaks pakuvad kuus CycloRotori süsteemi ka turvavaru juhuks, kui mõni neist jõuallikatest peaks keset lendu tõrkuma.
Ülitäpne manööverdamine
CycloTechi CycloRotorite labad on kaldenurga järgi reguleeritavad, võimaldades tõukejõu suurust ja suunda peaaegu kohe muuta. Selline paindlikkus muudab sõiduki lihtsasti juhitavaks ka keerulistes ilmastikutingimustes ning tagab reisijatele väga mugava lennuelamuse.
Kuigi BlackBirdi sisemist salongiruumi ja aku mahtu pole veel täpsustatud, annavad CycloTechi varasemad mudelid sellest kergelt aimu.
Kui võtta aluseks CruiseUpi mudel, võiks BlackBird pakkuda kahte istekohta ja kuni 100 km lennuulatust, mis tähendab, et see sobiks pigem isiklikuks sõiduvahendiks kui õhutaksoks.
Tuleviku lennulahendused lähenevad kiirelt
CycloTechi kõrval püüdlevad ka teised ettevõtted lendavate autode turule jõudmise poole. Näiteks Joby Aviation sai hiljuti Toyota käest 500 miljoni dollari suuruse investeeringu ning on nii Jaapanis kui USAs New Yorgis läbi viinud oma õhutakso demonstratsioonlende. Samson Sky esitles aga just äsja oma tootmisküpseks saanud kokkuvolditavate tiibadega lennukautot. Kui need projektid õnnestuvad, võib lennunduse tulevik juba peagi sarnaneda «The Jetsonsite» ennustatud tulevikumaailmaga.