Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >
Postimees 160 Juubeli puhul loe seda lugu tasuta!

Ärimehed investeerivad miljoni tulevikuga ettevõtetesse

KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
Saada vihje
Ettevõtjad lõid oma idufirmade inkubaatori. | FOTO: Kristjan Taal

Eesti ärimehed Jaak Ennuste, Rain Pikand ja Urmas Lilleorg algatasid järjekordse miljoniprojekti – järgmise kahe aasta jooksul proovitakse Eestist üles leida umbes 20 värsket äriideed ja neile üleilmne vunk sisse anda.

«Meie sooviks on anda nii palju hoogu sisse, kui see meie võimuses siin Eestis on, ja siis edasi laia maailma saata,» ütles Jaak Ennuste.

Programmi nimi on Elevator Startups, selle peakontor on Kultuurikatlas, kus praegu jagatakse l pindu Euroopa Liidu eesistujatega. Elevatori taha on tulnud võrdse panusega kolm reklaamiettevõtet: ADM, Division ja AGE – kolm ettevõtet, mis on juba kümmekond aastat tihedalt koos tegutsenud, igaüks oma külje pealt sama reklaamiasja teinud ja väiksemaid satelliitettevõtmisi asutanud.

-Tasuta ei juhtu midagi

See taust loob eelduse ka idufirmadele, mida asutakse käivitama. «Tahame kiirendada nende alade iduettevõtteid, milles arvame end tugevad olema ja kus me neid kõige paremini abistada saame. Oleme seega väga huvitatud eelkõige adtech’ist ja mediatech’ist – seda Eestis väga ei tehta ka. Kui keegi sellest Eestis midagi üldse teab, siis tänu meie headele partneritele Euroopas ja USAs oleme siin need meie,» oli Ennuste kindel.

Mis oli aga ikkagi uue projekti põhjus, mis oli see miski, mida ei saanud kolm teada-tuntud ettevõtet oma jõududega tehtud või mis oli puudu?

«Alustasime tegelikult sellest, et asusime toetama ja kiirendama ideid oma majas sees – et keegi ei tormaks kohe ettevõttest välja uut äri tegema. Nii näiteks sündis meie töötajate ideest nüüd juba USAs tegutsev idufirma Frank.AI. Oleme nii enam kui miljon eurot senistesse iduettevõtetesse sisse pannud ja kõik need on ka edukaks osutunud,» märkis Ennuste.

Sellest edust omakorda sai aluse koostöö EASiga, kes pakkus välja, et mis oleks, kui ärimehed hakkaksid ka väljast ideid vastu võtma, ja pakkusid sellise asjade käigu korral ka omapoolset abi.

Täpsemalt on tulemas kaks rahastamise vooru, kumbagi toetab EAS 150 000 euroga, millele ettevõtted oma poolt mitu korda suuremad summad juurde panevad.

Nagu ikka, võimaldavad sellised vahendid korraldada koolitusi ja kogukonnaüritusi, pakkuda igale inkubandile 5000 euro eest teenuskrediiti spetsiifiliste arenduste tellimiseks. Lisaks muidugi tasuta kontoripind linna ühel magusamal äripinnal, selleks on kõrvale pandud ligi 200 ruutmeetrit Kultuurikatlas.

Kummalgi aastal kutsutakse programmis osalema 10–12 alustavat ettevõtet. Esimesed ideed võetakse programmi sisse juba detsembriks, avalduse vastuvõtt algas sel nädalal ja kestab novembri alguseni.

«Ideaaliks on võtta ikka niisuguseid tegijaid, kellest kindlasti asja saaks ning kelle puhul võiks poole aasta kuni aasta pärast langetada otsuse, kas hakata konkreetselt juba enda raha suuremas mahus sisse panema,» selgitas Ennuste. «Kui sa ikka tahad kedagi huvitada, siis tasuta see ei juhtu.»

Määravaks saab alguses esmalt idee välja käiva meeskonna komplekteeritus. «Teiseks oleme muidugi praktilised inimesed, tahame näha selget perspektiivi, mitte suuri maailmavallutuslikke lubadusi, mida me lihtsalt ei usu. Küll aga võtame vastu vaid ideid, mille tulem oleks eksporditav – nii nagu on ligi 70 protsenti ADMi teenustest läheb ekspordiks praegu,» sõnas Ennuste.

Tema sõnul investeeritakse vaid enda ettevõtlusest saadud raha, pole loodud fonde ega küsita teistelt investoritelt lisaraha.

«On väga suur erinevus, kas osta iseenda dividendide eest näiteks 70 000 eurot maksev uus auto või investeerida see summa kolme-nelja perspektiivikasse idufirmasse. See annab kohe teise lähenemise. Me oleme pragmaatilised investorid,» selgitas ta.

«Iga tsükkel saab ükskord otsa, olen maha müünud oma riistvarafirma IT Grupi Elionile. Kümmekonna aasta pärast oleks hea, kui oleks olemas Frank.AI sarnased uued tegemised.» «Selleks peame arendama ettevõtteid, mille tulevikuväärtust me hetkel ei pruugi adudagi – nagu 1995. aastal ei suutnud me ette kujutada, et turunduseelarved lähevad internetti.»

Elevator Startupsi tegevjuhi Marili Luukeni sõnul seda hirmu programmil pole, et läbilöögivõimelised ideed Eestis otsa oleks saanud. «Näeme teistegi inkubaatorite puhul, et laekuvate ideede hulk kasvab ja kasvab, me tahame need ideed kindlasti kinni püüda,» märkis ta.

-Paaril protsendil läheb õnneks

Ärimeeste sõnul on nende siiras soov oma turupositsiooni iduettevõtete kaudu kasvatada ning õnneks langeb see kokku Eesti riigi soovidega. «Igale poole tuleb investeerida. Ühiskonnas peab olema kindel kogus ettevõtteid, mida eksperimenteerida ja millest vaid paar protsenti õnnestuvad. Kui neid paari protsenti ei oleks, alles siis oleks probleem,» lausus Ennuste.

Eesti iduettevõtete keskkond on üks Euroopa aktiivsemaid, kuid siinsetest idufirmadest on vaid kahel protsendil täitunud unistus, et mõni suurettevõte selle ära ostab.

Eestis tegutseb praegu 413 iduettevõtet, mis teeb 31 idufirmat 100 000 elaniku kohta.

Kui seni on armastatud kõrgeimal võimalikul tasemel öelda, et oleme selle näitaja poolest maailmas lausa esikohal, siis analüüsiettevõtte Funderbeam analüüs näitab, et tegelikult oleme ka Euroopas kolmandal kohal.

Funderbeami analüüs näitab ka, et müügini on jõudnud vaid kümme Eesti iduettevõtet, ning kõik need on toimunud kellegi poolt omandamise teel. Börsil noteerimiseni pole jõudnud ükski Eesti iduettevõte.

Sihtasutuse Kredex all tegutseva töörühma Startup Estonia andmeil on idufirmadelt Eestis tööd saavate inimeste arv jätkuvalt kasvutrendis, kuid töötajate koguhulk küündib paari tuhandeni.

Kui võrrelda näiteks selle aasta esimest kahte kvartalit, siis oli kasv 200 töökohta. Esimese kvartali lõpu 2451 töötajalt kasvas see näitaja teise kvartali lõpuks 2648 töötajani.

Suurim tööandja idufirma on Londoni peakontori ja Eesti arenduskeskusega Transferwise, kelle palgal on Eestis 451 töötajat.

Neile järgnevad Pipedrive (USA peakontor) 236, Adcash 97 ja Starship Technologies (London) 94 töötajaga. Cleveron pakub Eestis tööd 93 inimesele.

Mis puutub käibenumbreid, siis Eesti start-up'ide esimese poolaasta käive kokku oli 134 miljonit eurot. Suurima käibe tegijad teises kvartalis olid Adcash (15), Zeroturnaround (8,3), Starship Technologies (6,2), Pipedrive (4,4) ja Taxify (2,7).

Praeguse seisuga on sel aastal Eesti idufirmadesse investeeritud 25,2 miljonit eurot, ning kui mitte arvestada Investeerimispangalt Skeletonile antud 15-miljonilist laenu, siis on summa vaid 10 miljonit. Möödunud aastal investeeriti meie idufirmadesse 103 miljonit eurot.

KOMMENTAAR1

Kristi Saaremets

VUNKi programmijuht

Telia ärikiirendi VUNK on end kolme tegevushooaja jooksul igati õigustanud, olles aidanud nii kohalikule kui rahvusvahelisele turule mitmeid idufirmasid. Hinnanguliselt on VUNKist alguse saanud partnerite turuväärtus ligi 10 miljonit eurot ning siit on tuule tiibadesse saanud sellised tegijad nagu RebelRoam, FeelingStream, PartsCosting ja Marina Ahoy. Mõni neist (näiteks FeelingStream) pakub oma teenust Teliale, samas RebelRoamiga pakume turule koos väärtust.

Tänavu muutis VUNK veidi oma lähenemist ning aprillis käivitunud hooajal otsitakse juba tegutsevaid idufirmasid, kelle huvi on kiirelt kasvada ja kasvatada oma turuväärtust läbi partnerluse suurettevõttega.

Fookus on sel aastal seatud kolmele valdkonnale: IoT (targad linnad ja B2B digitaliseerimine); wellness (suurandmete kasutus ning tark-andmete kasutus) ning e-kaubandus ja kliendi online-teekonnad. Uuenenud programmi eesmärk on jõuda idufirmadega kiiremini ärilisse partnerlusse ehk siis oleme väljavalitutega lansseerimas pilootprojekte veel selle aasta jooksul.

KOMMENTAAR2

Kadi-Ingrid Lilles

Startup Estonia

Elevator Startupsi turule tulemine on igati tervitatav algatus ning tore lisandus juba Eestis tegutsevatele enam kui 20 start’up-tugiprogrammile. Positiivne on näha, et säärane algatus on tulnud varasema ettevõtja-kogemusega inimestelt, oma valdkonna spetsialistidelt, kelle toel loodame näha ad- ja media-tech-valdkondi Eestis lähiajal arenemas.

FAKTIKAST

Elevator Startups

Asutatud 2015

Omanikud: Division, Age, ADM Interactive

Senised idufirmad: AdCanvas, Frank.ai, Postpal, Ööloom

Praegune voor: avatud, otsitakse 10 uut inkubaatoriettevõtet

Tagasi üles