See, mida meie nimetame roosiks, lõhnaks ka iga teise nimega täpselt niisama magusalt, kirjutas William Shakespeare. Kohe näha, et turundusest polnud aulikul bardil halli aimugi.
Nimi ei riku autot
Vähemalt autoäris on nimi väga tähtis, peaaegu sama tähtis kui auto ise. Näiteid, kuidas autofirma õnnetu nimevalikuga mudelile juba esimesel müügipäeval vee peale tõmbab, leiab kümnete kaupa.
Näiteks tootis Mazda kunagi maasturi ja linnaauto ristandit, millele tublid jaapani turundusmehikesed andsid nimeks Laputa – vihjates sellega muidugi Swifti «Gulliveri reiside» teadussaarele.
Mis pole muidugi eriti õnnestunud valik, sest Laputa kirjeldusega pilkas Swift ju teadust, millega tegelejatel pole aimugi selle mõttest – ja Mazda Laputa võib liigitada nende autode hulka, mida keegi tahta ei osanud. Aga tagatipuks tähendab la puta hispaania keeles hoora.
Nimevalikuga on puuse pannud ka Mitsubishi, mis on sunnitud maasturit Pajero hispaaniakeelsetes maades müüma Montero nime all – nimelt tähendab pajero sealmail eneserahuldajat.
Üldse on autotootjad hädas just hispaaniakeelsete maadega. Autoreklaami üks suuremaid fopaasidki on pärit Kesk- ja Lõuna-Ameerikast, kus General Motors alustas uljalt reklaamikampaaniat mudeli Nova tutvustamiseks.
Ilmselt ei jätkunud pärast reklaamipindade broneerimist raha ühegi hispaania keelt oskava konsultandi palkamiseks, sest muidu oleks kindlasti mudelile teine nimi antud – no va tähendab hispaania keeles «ei liigu».
Toyota Urban Cruiseri nimi on nende apsakate taustal õnneks ainult veidi eksitav, ja sedagi vaid osaliselt. Viide urbanistlikkusele on täiesti omal kohal, aga nimeosa Cruiser paneb kukalt kratsima. Cruiser’i ehk ristleja all kujutab vist küll enamik ette midagi suurt ja toretsevat, aga Urban Cruiser on ju – ilma igasuguse halvustava alatoonita – väike reibas kopsik.
Urban Cruiser kuulub nende moodsate autode hulka, mida keegi tahta ei osanud, enne kui see müügile jõudis. Aga kui Toyota on veendunud, et inimkond vajab maasturi välimusega väikeautot, siis olgu peale.
Sest auto on ju tore. Sõitjateruum osutub tänu püstistele istmetele üllatavalt ruumikaks, ehkki ega ikka ei tee autot seest suuremaks kui väljast. Näiteks istmepadjad on lühikesevõitu ja väsitavad jalgu ning juhikohal on raske seda päris õiget istumisasendit leida, nii et jalad ülearu konksus poleks ja rool mugavalt kätte istuks.
Pakiruum on küllaldane, kui arvestada, et tegu on siiski linnaautoga, kuhu ei peagi mahtuma kogu träni, mida neljaliikmeline pere kuuks ajaks maale puhkama sõites vajab. Igapäevaste pampude mahutamisega aga muret pole.
Sisekujundus, mis esmapilgul näib rõõmustavalt uuenduslikuna, osutub autoga harjudes ülepakutuks ja efekti taotlevaks. Mõned näidikud on paigutatud nii, et jäävad juhi pilgu eest varju, teistega on lihtsalt raske harjuda.
Nii esi- kui ka nelikveolisena pakutava Urban Cruiseri vedrustus hoiab auto kenasti trimmis ka kiirel sõidul kurvilisel teel ning maanteel hoiab masina üllatavalt hästi suunda. Linnatänavail aga hakkab auto pealtnäha süütutes aukudes üsna kõvasti raputama ja harjumuspärase hooga üle lamava politseiniku veeredes kostab lausa ehmatav kolks.
See-eest on lihtne manööverdada – pöörderaadius on väike ja nähtavus juhikohalt hea, ning see on ju linnaauto puhul üks olulisemaid näitajaid.
Proovisõiduauto 1,4-liitrine diiselmootor koos kuuekäigulise käigukastiga tundus paraja kooslusena, mis pakub piisavat dünaamikat ega lase kütusekulul üle pea kasvada. Diiselmootori kasuks räägib ka tõik, et erinevalt paljudest teistest diisel-väikeautodest on Urban Cruiser väga vaikne.
töömaht: 1364 cm³
võimsus: 66 kW (89 hj)
205 Nm @ 1800-2800 p/min
suurim kiirus: 175 km/h
0–100 km/h: 11,7 s
linnas: 5,3 l/ 100 km
maanteel: 4,0 l/ 100 km
keskmine: 4,5 l/ 100 km
CO2 g/km: 118
pikkus: 3930 mm
laius: 1725 mm
kõrgus: 1525 mm
teljevahe: 2460 mm
Toyota Urban Cruiseri hind algab 259 300 kroonist. Proovisõiduauto hind 313 900 krooni.