BMW 130i - kallis lõbu

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Auto Bild

100 000 kilomeetrit mitte just päris tavalise autoga. BMW 130i, 265 hobujõudu. «Esimene» Porschede tagaajamiseks. Mõnikord külg ees, harva teistel sabas ja paar korda liigse uljusega isegi kiiruskaamerasse. Sada megameetrit baierlasega ei tulnud odavalt kätte. Kuid lohutab lõpliku demontaaži kristallpuhas tulemus: väike jõujuurikas tõuseb kõigi aegade töökindluse edetabeli tippu!

«Lõpuks ometi kolme-liitri-auto, millest rõõmu saab tunda!» Esimene sissekanne BMW 130i sõidupäevikus ei näe just kuigi roheline välja, tabab aga naelapea pihta. Sest kiiresti selgub, et kolmeliitrise mootori jõul pika testi starti veerenud BMW 130i vajutab juhi näole püsinaeratuse, kirjutab Auto Bild Eesti.

Auto Bildi toimetus valis 1. seeria tippmudeli katsetusteks ka proosalisemal põhjusel: kui väike BMW saja megameetri jooksul 265 hobujõule vastu peab, siis kestavad nõrgemate jõuallikatega mudelid ammugi.

Muide, välja näeb 130i üsna kahjutu. Ei mingeid spoilereid ega muid tuuningukoledusi, jahedalt sinakashõbedane kui jäämägi. Nõrgukesest 116i-st eristavad teda vaid kiri tagaluugil ning 17-tollised rattad. Kabiiniski ei paista midagi iseäralikku, «esimene» nagu «esimene» ikka. Paremini ei oska hunt vist lambanahka pugeda.

Esimene üllatus saabub hinnakirja vaadates: sihuke viieukseline kompaktauto maksab 541 000 krooni. Põhivarustuses, iseenesest mõista. Testiauto hinna kergitas mitmesugune lisavarustus koguni 48 130 euroni (753 000 kr). Ah et kolmveerand miljonit Golfi-klassi sõiduki eest? Ja ükski detail pole kullatud?

Muidugi saate selle raha eest elektriliselt liigutatavad nahaga kaetud sportistmed, automaatse kliimaseadme, vägevamat sorti navigaatori ja veel pudi-padi. Kuid luksusse uppumisest ei saa mingil juhul juttu olla. Selgub, et niisugust BMW-d ostavad ainult asjatundjad. Ja peavad lisaks kopsakatele ülalpidamiskuludele leppima tõsiasjaga, et 130i saja tuhande kilomeetri järel poehinnast enam pooltki ei maksa.

Mistõttu hoiatame rahalugejaid ja perekonnapäid: hoidke eemale. Selline BMW sobib üksi või kahekesi sõitjatele. «Esimese» lühikesse keresse võib ju neli ust lõigatud olla, kuid tagaistmele ei roni vabatahtlikult keegi. See pink on ilmselt jalgadeta sõitjatele konstrueeritud. Pruugib 180-sentimeetrisel juhil end rooli taga mugavalt paika seada, ja tagaistuja jalaruumi on paras paberilehe abil mõõta.

Esiistmetelt seevastu keegi niipea väljuda ei soovi. Tõsi, kabiin istub tihedalt juhi ja kaassõitja ümber - kuid nagu hästiõmmeldud ülikond. Optimaalse kuju ja piisava reguleerimisulatusega istmed pakuvad just aktiivsele juhile sobivat asendit. Kõik sobib, kuskilt ei pigista ega lotenda.

Lausa kutsub pikkadele reisidele. Ka BMW tüüpilised käsitsemisnipid said kiiresti selgeks, käitugu roolisambal asuvad kangid pisut isemoodi ja nõudku iDrive'i kasutamine Saksa autoajakirjaniku kõiki infotehnoloogiaoskusi. Veidi harjutanu oskab BMW juhikoha väärtusi hinnata.

Kuuesilindrilise võludest me vabaks ei saanudki

Pealegi osutus pika testi BMW sedasorti sõidukiks, kellele ka kõige norivamad kasutajad väikesi puudujääke - näiteks panipaikade vallas - kergesti andestama kippusid. Kuuesilindrilise reasmootori võrgutuskunst töötas raudkindlalt. Helipilt, elastsus, tõmme, pöördesseminek - puhas nauding. Ühegi katsetaja südant ei jätnud 130i külmaks. Ning näitas, et suur hulk raha pole temale sugugi mõttetult kulutatud.

Sõites saab tagasihoidlikust «esimesest» nimelt puhtatõuline sportauto, ja seesuguste võimetega, mis enamasti veel kopsakamate summade eest saadaval. Nooblit jõuallikat täiendavad täpne, sportlike ülekannetega käigukast ning tagaveolise rõõmupakkuv, tasakaalustatud juhitavus.

Ning testiautol kasutatud «aktiivrool» (kiirustundlik muutuva ülekandega roolivõimendi) suutis pikemal kasutamisel skeptikuid oma headuses veenda. Linnatempos ja parkimisel muutis 20 170 krooni maksev lisaseade BMW erakordselt manööverdamisvõimeliseks, tegemata kiiret sõitu kriipsuvõrragi kehvemaks. Mitte just odav, kuid rõõmustav.

Tanklas kipub rõõm «esimese» erksusest üle minema

Kas 130i mingisuguseid nõrkusi üldse näitas? Loomulikult - esmajärjekorras mugavuse asjus. Sest kui «esimese» juures üldse miski tõsiselt ärritab, siis lühikäiguline vedrustus. Eriti pikematel teelainetel kannab see sõitjateni tugevaid tõukeid, muutumata päris sujuvaks isegi kiirteedel. Testiautot kasutati sageli 500-kilomeetristel ja pikematelgi ametisõitudel, ning siis hakkas sõidurõõm poolel teel tublisti kahanema ja mõnigi katsetaja soovis, et oleks seekord rongi kasuks otsustanud.

Rõõmu varjutasid ka sagedased tanklakülastused. Tunnistagem, et 130i testi keskmiseks kütusekuluks saadud 11,8 liitrit sajale kilomeetrile pole auto võimeid (ja nende pidevat ärakasutamist) arvestades teab mis hirmus tulemus. Palju enam häirib 53-liitrise bensiinipaagi seatud kohustus enne 400 kilomeetri möödumist tanklasse põigata. Ei paku mingit lohutust ka tähelepanek, et kütusenäidiku osuti viimases veerandis sama ruttu langeb, kui 130i kiirendab.

Kuid nüüd ongi kriitikaga kõik. Muus osas jagas 130i puhast päikesepaistet. Väike BMW sai nimelt Mazda 6 kõrval teiseks töökindlaimaks autoks, mis eales Auto Bildi pikas testis osalenud. Null veaga auto. Mõjub ka 100 megameetri järel veel värskena - kui maha arvata paar munakivisillutisel tagaistme alt kostvat kriuksatust. Praktiliselt ei mingit kulumist, ei väljast vaadates ega lõpliku demontaaži järel auto siseeluga tutvudes.

Väike auto, kes suure mootori sõidurõõmupotentsiaali veatult ellu rakendas ning 100 000 kilomeetri jooksul peale bensiini vaid liitri õli ning kaks komplekte piduriklotse nõudis, jõudis Auto Bildi töökindluse edetabeli tippu. Suurepärane tulemus kolme-liitri-autolt.

Ostmine

Sellise raha eest saab korraliku riigiametniku-Audi - kuid mitte ühtki sama palju lõbu pakkuvat sportautot. Hinnalangus tahab muidugi jalust rabada: pika testi läbinud 130i on kaotanud oma alghinnast üle poole, olles veel vaid 22 300 eurot (349 000 krooni) väärt, kirjutab Auto Bild Eesti.

Tankimine

Võimsust tasuta ei anta. Mootori võimete täielikuks ärakasutamiseks peab 130i saama kallist 98-oktaanilist bensiini. Kui pisike võimsuskadu teid ei häiri, võite paaki kallata ka üheksakümmend viit.

Spurt

Ettevaatust 130i gaasipedaaliga ümberkäimisel! Lasete end sportlikust saundist korraks eksitada ja lendategi radarisse. Mõnedele Auto Bildi töötajatele saadetigi kallid fotod koju. Häbenevad siiani...

Kokkuvõte

130i on pesuehtne BMW

Muidugi, mootor määrab selle auto olemuse. Kuid mõne tuhande kilomeetri järel märkate, et väike BMW köidab teie südant ka detailidega. Kõik tundub siin klappivat: hullemategi ilmaoludega kenasti hakkama saav kliimaseade, korralik navigaator, suurepäraselt häälestatud ESP, piduritunnetus, istmed ja isteasend, aga - pisut ootamatult - ka iDrive oma uusimas vormis.

See on auto, millega juht kokku kasvab. Muidugi on kahju, et BMW vedrustuse asjus nii jäigale positsioonile on jäänud. Kuid ikkagi on tegemist klassikalise BMW-ga: kompaktne kere, suur mootor, veel suurem lust. Ja usaldusväärsus.

Remonditööd

58 740 km tagumised piduriklotsid vahetatud: 203.11 eurot (3178 krooni).

61 007 km eesmised piduriklotsid vahetatud: 318.77 eurot (4988 krooni).

88 649 km klaasipuhastiharjad vahetatud: 31.20 eurot (488 krooni).

99 706 km esitelje pidurikettad ja -klotsid vahetatud: 429.11 eurot (6714 krooni), tagumised piduriklotsid vahetatud: 203.11 eurot (3178 krooni).

Auto Bildi lugejate kirjad

Plastdetailid mõjuvad odavatena
Olen oma 130i-ga 12 kuu jooksul sõitnud 49 000 kilomeetrit ning tõesti autoga rahul. Ka kütusekulu - keskmiselt 10,9 l/100 km on sõiduviisi ja sagedasi lühikesi otsi arvestades täiesti vastuvõetav. Praeguseni on vahetatud vaid juhiistme juhtrööbas, mis hakkas müra tekitama. Kuid mulle ei meeldi kabiini plastdetailid. Uksepaneelid ja armatuurlaud näevad koledad välja ja pole katsudeski paremad.

Tobias Hübner, BMW 130i

Kere teeb lärmi
Esimese 30 000 kilomeetri jooksul on häirinud vaid pisiasjad: naksuvad uksetihendid, kriiksuv siduripedaal, klõbin väljalasketorustikus). Muus vallas väärib auto ainult kiitust.

Berend Sanders, BMW 130i

Hästi tehtud
Kõik, mis BMW sportlikuks teeb, on 130i-l ka olemas. Suveräänne kuuesilindriline jõuallikas, mis kogu võimekuse juures eriti määrimistki ei vaja (100 megameetri jooksul tuli vaid liiter õli juurde kallata!). Täpne rool, sportlik veermik, võimsad ja kestvad pidurid.

Ning loetletud põhivooruste kõrval leidub väikeses BMW-s muudki kiiduväärset. Näiteks heledad biksenoonlaternad või klaasipuhastite tundlik ja mõistlik vihmaandur. Lisaks istmeküte, mis pikal reisil krampi kiskuva selja taas lausa õlanukkideni lahti sulatab.

Täitsa mööda

Kus pagan on õlimõõtevarras? Selle otsimine kuulus BMW-ga tutvumisel paljude kohmetunud katsetajate esmakogemuste hulka. Liiga tugevasti istub õlitaseme kontrolli vana meetod meil veres. Ah et õli kontrollib ainult andur? Njah, eks tule elektroonika töökindlusele loota...

Auto töökindlust tõstavad kindlasti ka runflat-rehvid. Kuid võimaluse eest (tänapäeval üpris haruldase) rehvitorke puhul õigeks ajaks ja puhaste kätega sihtkohta jõuda maksate igapäevaselt tublisti kehvema sõidumugavusega.

Kütusepaak (53 l) võiks suurem olla. Kasutage 130i 265 hobust sihipäraselt, ja teid karistatakse sagedaste tankimispeatustega.

Nii ütleb BMW

Lävepakuliistude riknemist põhjustas liistude kattekihi alla tunginud vesi. Probleem on optimeeritud kattekihi kasutuselevõtuga nüüdseks kõrvaldatud.

Kereõõnsuste konserveerimine on kavandatud nii, et kõik olulised kohad saaksid piisava vahakihiga kaetud. Ebakorrapärane vahakiht on konserveerimisprotsessi tagajärg ning seda ei saa veaks lugeda.

Detailideski tõeline maiuspala

Lõpp igavaks ei lähe: DEKRA Klettwitzi tehnoloogiakeskuse stendil rüüpab meie BMW ECE-normi järgi mõõdetuna 9,3 liitrit bensiini sajale. Liiter tehaseandmetest enam. Muidugi tahavad BMW esindajad katset korrata. Saades üsna sarnase tulemuse: 9,1 l/100 km. Pikema otsimise järel leiavad tehnikud suure kergendusega ka süüdlase.

Lisavarustusse kuuluv aktiivroolimine mõjutas mõõtmistulemusi tublisti. Sest kui roolivõimendi juhtelektroonika ratastelt saadavate signaalidega midagi mõistlikku peale ei oska hakata (esirattad seisavad, tagarattad pöörlevad - mida teie arvuti asemel arvaksite?), lähtub ta kõige halvemast ning hoiab rooliajamis pidevalt suurimat rõhku - et võimalikule rooliliigutamisele võimalikult kiiresti reageerida. Ja see kulutab kõvasti energiat. Kuidas tehnikud küll pahalase avastasid?

Rahustavalt mõjuvad seejärel auto üldine lahtivõtmine ja üksikosade diagnostika. Selgub, et 130i kallis tehnika on hästi vastu pidanud. Näeme praktiliselt kulumata mootoriplokki ning kogu keerukusest hoolimata ka 100 000 km järel uuena mõjuvat plokikaant.

Üldse jäi meile silma vaid kaheksa märki läbitud teekonnast (vt fotosid paremal), kuid ükski neist ei viita tõsisemale rikkele. Isegi autokere katmiseks kasutatud uudne pulberlakk on kivitäkkeist peaaegu vaba.

Erakordselt rõõmustavat üldpilti häirib vaid kereõõnsuste ebaühtlane katmine roostekaitsevahaga. Kokkuvõttes on aga BMW Regensburgi tehases valmistatud «esimene» hea illustratsioon kvaliteedile made in Germany.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles