Päevatoimetaja:
Kaido Einama

Kanadas hakatakse doonororganeid transportima vesinikujõul (1)

Copy
Uued vesinikkütusel töötavad kopterid põhinevad Robinsoni R66 ja R44 mudelitel.
Uued vesinikkütusel töötavad kopterid põhinevad Robinsoni R66 ja R44 mudelitel. Foto: Robinson Helicopter Company

Vesinikukütusel sõidukite areng jätkub ja nende kasutamine võib muutuda samamoodi nišiks kui mõne praeguse maa-, mere- ja õhutranspordimeetodi oma. Näiteks on sõlmitud uus leping, mille kohaselt hakatakse rohelist kütust kasutavaid helikoptereid kasutama elundite transpordiks.

Lepingu sõlmisid Unither Bioelectronics ja Robinson Helicopter Company. Unither on Kanada ettevõte, mis spetsialiseerub laboratoorselt valmistatud kopsude õhutranspordile, keskendudes autonoomiale ja keskkonnateadlikkusele. Robinson on Californias asuv ettevõte, mis ehitab eritellimusel helikoptereid sellistele klientidele nagu uudisteagentuurid, õiguskaitseorganid ja eraisikud.

Koostöö eesmärk on luua vesinikuga töötavate elektriliste kopterite laevastik, mis põhineb Robinsoni R44 ja R66 mudelitel. Kui kopterid on ehitatud ja testitud, püüavad kaks ettevõtet saada sertifikaati USA Föderaalsest Lennuametist (FAA) ja Kanada Tsiviillennundusest (TCCA).

«Samamoodi nagu vesiniku aatomite prootonid ajendavad mitokondrilisi jõujaamu meie keha rakkudes, ootame põnevusega rohelise vesiniku prootonite kasutamist membraanipõhiste kütuseelementide jõujaamade käivitamiseks meie Robinson R66 elundite tarnimiseks mõeldud elektrilistes helikopterites,» ütles United Therapeuticsi, Unitheri emaettevõtte, tegevjuht Martine Rothblatt. «Meil on au teha koostööd ühe maailma suurima helikopteritootjaga, kuna jätkame oma tegevust, mille eesmärk on päästa sadu elusid lennundusega tarnitud siirdatud kopsude kaudu.»

Unither on juba teinud edusamme elektriliste vertikaalstardi ja -maandumisega sõidukite (EVTOL) arendamisel, mida saab juhtida nii piloodi abil kui ka autonoomselt, et tarnida nende valmistatud kopsusid.

«See koostöö kiirendab elupäästvate elundite transpordi jätkusuutlike lahenduste väljatöötamist,» ütles selle programmi juht Mikael Cardinal. Vesinikuga töötavad õhusõidukid on uus tase jätkusuutlikus lennunduses. Ollakse pühendunud null-operatiivsete süsinikdioksiidiheitmetega lennukipargi väljatöötamisele ning oodatakse koostööd Robinson Helicopteri asjatundliku meeskonnaga, et võimaldada nende õhusõidukite regulatiivset heakskiitu ja tootmist.

Allikad: Robinson Helicopter Company, Unither Bioelectronics ja New Atlas

Tagasi üles